ЗАЯВА про визначення обсягу стратегічної екологічної оцінки проєкту «Програми соціально-економічного та культурного розвитку Узинської міської територіальної громади на 2025-2027 роки»
Замовник:
Узинська міська рада, вул. Незалежності, 16/1, м.Узин, Білоцерківський район, Київська обл., 09161, ekonom_uzyn@ukr.net, (0456)32-11-55.
-
Назва документа державного планування:
Звіт про стратегічну екологічну оцінку Програми соціально-економічного та культурного розвитку Узинської міської територіальної громади на 2025-2027 роки.
2. Основні цілі документа державного планування, його зв’язок з іншими документами державного планування
Вид документа державного планування - Програма соціально-економічного та культурного розвитку Узинської міської територіальної громади на 2025-2027 роки (далі - Програма) є документом державного планування місцевого рівня. Розроблялась Програма у відповідності із вимогами чинного законодавства, зокрема, Законів України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про правовий режим воєнного стану», «Про стратегічну екологічну оцінку», «Про державне прогнозування та розроблення програм економічного і соціального розвитку України, «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо засад державної регіональної політики та політики відновлення регіонів і територій», «Про засади державної регіональної політики», «Про оцінку впливу на довкілля», «Про охорону навколишнього природного середовища», «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення», постанова Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2003 року № 621 «Про розроблення прогнозних і програмних документів економічного і соціального розвитку та складання проектів Бюджетної декларації та державного бюджету» (із змінами).
Програму розроблено з урахуванням завдань та положень інших документів державного планування, а саме:
-
Цілей сталого розвитку України до 2030 року (Указ Президента України від 30 вересня 2019 року № 722);
-
Державної стратегії регіонального розвитку на 2021-2027 роки, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 05 серпня 2020 року № 695;
-
Стратегії розвитку Київської області на 2021-2027 роки, затвердженої рішенням Київської обласної ради від 19 грудня 2019 року № 789-32-VII (із змінами.
Метою Програми є забезпечення сталого розвитку громади спрямованого на оновлення інфраструктурних об’єктів та мереж, втілення у розвиток громади нових підходів до містобудування і управління, енергоефективності, благоустрою громади та розвитку цифровізації, підвищення якості життя мешканців та стимулювання розвитку людського потенціалу шляхом створення безпечних умов проживання, підвищення якості освітніх, медичних, культурних, соціальних та адміністративних послуг для забезпечення інтелектуального та професійного зростання жителів громади, подальшого підвищення рівня економічної спроможності громади шляхом залучення інвестицій для найбільш ефективного використання наявного ресурсного і виробничого потенціалу, а також через стимулювання розвитку малого та середнього бізнесу.
Досягнення зазначеної мети планується здійснити шляхом реалізації настуних пріоритетних напрямів:
-
вжиття заходів цивільного захисту населення, забезпечення громадської безпеки;
-
розвитку виробничої, соціальної та дорожньої інфраструктури;
-
забезпечення комфортного життя населення громади шляхом поліпшення умов функціонування закладів освіти, охорони здоров’я, культури та спорту з урахуванням вимог безбар’єрності, підвищення якості надання комунальних послуг, стимулювання впровадження в громаді новітніх енергоефективних технологій та енергозберігаючих заходів, насамперед, на об’єктах житлово- комунальної та бюджетної сфери;
-
підвищення якості надання послуг соціальних захисту населення, підтримки внутрішньо переміщених осіб, осіб з інвалідністю, підтримки сім’ї та молоді, захисту прав дітей, створення умов для всебічного розвитку та виховання дітей; покращення якості життя дітей соціально вразливих груп; відновлення та повернення до активного та повноцінного життя захисників та захисниць України, ветеранів і ветеранок та членів їх сімей;
-
підвищення рівня економічної спроможності громади шляхом залучення інвестицій для найбільш ефективного використання наявного ресурсного і виробничого потенціалу, стимулювання розвитку малого та середнього бізнесу через можливості державної підтримки;
-
забезпечення цифровізації громади, надання послуг та можливості звернення громадян через електронні публічні послуги та сервіси громади;
-
поліпшення стану навколишнього природного середовища;
-
раціональне використання бюджетних коштів, забезпечення наповнюваності бюджету.
3. Якою мірою документ державного планування визначає умови для реалізації видів діяльності або об’єктів, щодо яких законодавством передбачено здійснення процедури оцінки впливу на довкілля (у тому числі щодо визначення місцезнаходження, розміру, потужності або
розміщення ресурсів)
Програма охоплює усі види господарської діяльності: промисловість, сільське господарство, транспорт, енергозбереження та енергоефективність, житлово-комунальне господарство та комунальну інфраструктуру, освіту, охорону здоров’я, фізичну культуру та спорт; культуру, охорону навколишнього природного середовища.
Головними екологічними проблемами, які мають відношення до Програми є: неефективне поводження з твердими побутовими відходами, незадовільний технічний стан полігону організованого звалища твердих побутових відходів, зношеність водопровідно-каналізаційних мереж громади, забруднення атмосферного повітря викидами автотранспорту та промисловими підприємствами, низький рівень екологічної культури населення.
Стратегічна екологічна оцінка (далі – СЕО) Програми дає можливість зосередитися на всебічному аналізі можливого впливу планованої діяльності на довкілля та використовувати результати цього аналізу для запобігання або пом’якшення екологічних наслідків в процесі стратегічного планування.
Метою СЕО є забезпечення високого рівня охорони довкілля та сприяння інтеграції екологічних факторів.
За кожним напрямом Програми розробляється низка заходів і проєктів, серед яких можуть бути проєкти, які відповідно до Закону України «Про оцінку впливу на довкілля», підлягатимуть оцінці впливу на довкілля до прийняття рішення про провадження планованої діяльності. Для таких проєктів має бути здійснена процедура оцінки впливу на довкілля.
4. Інформація про ймовірні наслідки: а) для довкілля, у тому числі для здоров’я населення; б) для територій з природоохоронним статусом; в) транскордонні наслідки для довкілля, у тому числі для здоров’я населення
а) Для довкілля, у тому числі для здоров’я населення. У процесі здійснення стратегічної екологічної оцінки мають бути оцінені ймовірні наслідки реалізації Програми, зокрема, для таких складових довкілля:
- атмосферне повітря;
- водні ресурси;
- відходи;
- земельні ресурси;
- наслідки для здоров’я населення.
б) Для територій з природоохоронним статусом. Під час здійснення СЕО
ймовірні наслідки від об’єктів інфраструктури, що пропонуються відповідно
до Програми, на території з природоохоронним статусом - відсутні.
в) Транскордонні наслідки для довкілля, у тому числі для здоров’я населення
- відсутні.
5. Виправдані альтернативи, які необхідно розглянути, у тому числі
якщо проєкт Програми не буде затверджено
У контексті стратегічної екологічної оцінки Програми соціально-економічного та культурного розвитку Узинської міської територіальної громади на 2025-2027 роки були розглянуті три альтернативи:
Альтернатива 1.Песимістичний сценарій розвитку громади будується на припущенні затягування воєнних дій на тривалий період, в результаті чого держава вагому частку доходів направлятиме на забезпечення армії та не матиме змоги інвестувати в соціально-економічний розвиток громади.
Інерційний сценарій розвитку - громада рухається по інерції, соціально-економічний стан держави не сприяє розвитку.
Альтернатива 2. Оптимістичний сценарій розвитку громади будується на припущеннях швидкого завершення російсько-української війни та швидкого соціально-економічного розвитку країни, в тому числі Узинської громади.
Альтернатива 3. Гіпотетичний (нульовий) сценарій, за яким не розглядається і не затверджується Програма.
Висновок: Найбільш ймовірним сценарієм розвитку може бути: оптимістичний, він може стати базою для формування мети, завдань і заходів Програми на 2025-2027 роки. Альтернатива 2 є оптимальним рішенням.
6. Дослідження, які необхідно провести, методи і критерії, що використовуватимуться під час стратегічної екологічної оцінки
Для проведення СЕО буде здійснено:
- збір та аналіз інформації про поточний стан складових довкілля, включаючи значення ключових екологічних показників;
- проведення аналізу слабких та сильних сторін проєкту Програми;
- проведення оцінки впливу Програми на складові довкілля та на стан здоров’я й добробут населення;
- моніторинг фактичного впливу впровадження Програми на довкілля.
Зокрема, будуть використані різні методи участі громадськості, такі як інформування, консультування, коментування, обговорення.
7. Заходи, які передбачається розглянути для запобігання, зменшення та пом’якшення негативних наслідків виконання документа державного планування
Під час здійснення СЕО передбачається розглянути заходи із запобігання, зменшення та пом’якшення негативних наслідків для довкілля, визначені законодавством.
Так, Закон України «Про охорону навколишнього природного середовища» визначає загальні вимоги в галузі охорони навколишнього середовища. Законом встановлено, що використання природних ресурсів громадянами, підприємствами, установами та організаціями здійснюється з
додержанням обов’язкових екологічних вимог:
- раціонального і економного використання природних ресурсів на основі широкого застосування новітніх технологій;
- здійснення заходів щодо запобігання псуванню, забрудненню, виснаженню природних ресурсів, негативному впливу на стан навколишнього природного середовища;
- здійснення заходів щодо відтворення відновлюваних природних ресурсів;
- застосування біологічних, хімічних та інших методів поліпшення якості природних ресурсів, які забезпечують охорону навколишнього природного середовища і безпеку здоров’я населення;
- здійснення господарської та іншої діяльності без порушення екологічних прав інших осіб;
- здійснення заходів щодо збереження і невиснажливого використаннябіологічного різноманіття під час провадження діяльності, пов’язаної з поводженням з генетично модифікованими організмами.
Заходи, спрямовані на запобігання, зменшення та пом’якшення негативних наслідків для здоров'я населення, визначатимуться відповідно до вимог Закону України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення».
8. Пропозиції щодо структури та змісту звіту про стратегічну екологічну оцінку
Звіт про стратегічну екологічну оцінку буде складено до затвердження документів державного планування відповідно до статті 11 Закону України «Про стратегічну екологічну оцінку».
Передбачається така структура та зміст звіту про стратегічну екологічну оцінку:
1. Зміст та основні цілі Програми соціально-економічного та культурного розвитку Узинської міської територіальної громади на 2025-2027 роки, та її зв’язок з іншими документами державного планування.
2. Характеристика поточного стану довкілля, у тому числі здоров’я населення, та прогнозні зміни цього стану, якщо план заходів не буде затверджено (за адміністративними даними, статистичною інформацією та результатами досліджень).
3. Характеристика поточного стану довкілля, умов життєдіяльності населення та стану його здоров’я на територіях, які ймовірно зазнають впливу, SWOT –аналіз екологічної ситуації в територіальній громаді.
4. Екологічні проблеми, у тому числі ризики впливу на здоров’я населення, які стосуються плану заходів, зокрема щодо територій з природоохоронним статусом
5. Зобов’язання у сфері охорони довкілля, у тому числі пов’язані із запобіганням негативному впливу на здоров’я населення, встановлені на міжнародному, державному та інших рівнях, що стосується документа державного планування, а також шляхи врахування таких зобов’язань під час підготовки документа державного планування.
6. Опис наслідків для довкілля, у тому числі для здоров’я населення, у тому числі вторинних, кумулятивних, синергічних, коротко-, середньо- та довгострокових, постійних і тимчасових, позитивних і негативних наслідків
7. Заходи, що передбачається вжити для запобігання, зменшення та
пом’якшення негативних наслідків виконання Програми. 8. Обґрунтування вибору виправданих альтернатив, що розглядалися, опис способу, в який здійснювалася стратегічна екологічна оцінка. 9. Заходи, передбачені для здійснення моніторингу наслідків виконання документа державного планування для довкілля, у тому числі для здоров’я населення. 10. Опис ймовірних транскордонних наслідків для довкілля, у тому числі для здоров’я населення (за наявності). 11. Резюме нетехнічного характеру, розраховане на широку аудиторію. |
9. Орган, до якого подаються зауваження і пропозиції, та строки їх подання
Зауваження та пропозиції до Заяви про визначення обсягу СЕО проєкту «Програми соціально-економічного та культурного розвитку Узинської міської територіальної громади на 2025-2027 роки » подаються до Узинської міської ради (відділ економічної, інвестиційної діяльності та агропромислового розвитку) за темою листа «До заяви про визначення обсягу СЕО» (адреса: вул. Незалежності, 16/1, м. Узин, 09161, або на електронну адресу: ekonom_uzyn@ukr.net. Контактний телефон (0456) 32-11-55.
Строк подання зауважень і пропозицій з 15.11.2024 року до 26.11.2024 року (включно). Пропозиції та зауваження, подані після встановленого терміну, не розглядаються.