Законодавство передбачає відповідальність за неправомірно отримані пенсійні виплати
Кожен пенсіонер, подаючи заяву на призначення пенсії, під особистий підпис ознайомлюється з вимогами п.3 ч.2 ст.16 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» щодо дотримання ряду зобов'язань.
Зокрема, ці зобов'язання передбачають, що, протягом десяти днів з моменту зміни даних, пенсіонер зобов’язаний повідомити про це територіальні органи Пенсійного фонду України. Дані вносяться до його персональної облікової картки в системі персоніфікованого обліку та Державного реєстру загальнообов'язкового державного соціального страхування.
На практиці окремі пенсіонери, їх близькі особи та опікуни не завжди дотримуються цих вимог. І навіть більше, - приховують від органів Пенсійного фонду України інформацію щодо виїзду пенсіонера на постійне місце проживання до іншої держави, факту його смерті, припинення дії витягу оцінювання повсякденного функціонування особи (невизнання інвалідом) і продовжують, уже незаконно, використовуючи документи і банківські картки, отримувати пенсійні виплати.
В усіх цих випадках неправомірне отримання пенсійних виплат спричинює їх переплату, збитки державі в особі, зокрема, Головного управління Пенсійного фонду України у Київській області, які, як встановлює законодавство, підлягають обов'язковому поверненню. Крім того, за оцінкою правоохоронних органів, у діях таких осіб наявні ознаки складу злочину, передбаченого ч.1 ст.190 Кримінального кодексу України (ККУ) (заволодіння чужим майном або придбання права на майно шляхом обману чи зловживання довірою (шахрайство) - карається штрафом або громадськими роботами, або виправними роботами, або пробаційним наглядом, або обмеженням волі), а також ч.4 ст.185 ККУ (крадіжка, вчинена у великих розмірах чи в умовах воєнного або надзвичайного стану - карається позбавленням волі на строк від п'яти до восьми років).
Інформацію про виявлені злочини Головне управління, з метою забезпечення притягнення винних до кримінальної відповідальності та відшкодування завданих державі збитків, направляє до Національної поліції України для проведення досудового розслідування.
Зокрема, працівниками Головного управління під час звірки Державного реєстру актів цивільного стану громадян та підсистеми “Призначення та виплати пенсій” встановлено факт смерті громадянки Б. з м. Ірпінь, яка отримувала пенсію через АТ «Ощадбанк». Оскільки інформацію про смерть до Фонду надійшла несвоєчасно, виникла переплата пенсії за 20 місяців в розмірі 93 245 грн. Дане незаконне отримання пенсійних виплат за померлу громадянку Б. здійснювала її близька людина, громадянин Л., використовуючи банківську картку померлої.
Інформацію було передано до Бучанського районного управління Головного управління Національної поліції України в Київській області. Працівники слідства винесли підозру громадянину Л. у скоєнні кримінального правопорушення, передбаченого ч.1 ст. 190 та ч. 4 ст. 185 ККУ. За скоєне правопорушення він понесе відповідальність згідно чинного законодавства та відшкодує збитки Головному управлінню, як уповноваженому органу держави.
Інший факт зафіксовано у Броварському районі: після смерті громадянки Л. громадянка М., яка здійснювала догляд за померлою і проживала з нею в одному будинку, протягом 6 місяців незаконно продовжувала отримувати її пенсію, використовуючи банківську картку.
Працівники Головного управління ПФУ у Київській області та Головного управління Національної поліції України в Київській області роз'яснюють громадянам, що їхні дії мають ознаки злочину, кошти отримувались незаконно. Громадяни визнають свої дії неправомірними, повертають незаконно отримані кошти і це дає змогу на законних підставах уникнути кримінальної відповідальності, передбаченої ч.1 ст.190 та ч. 4 ст. 185 Кримінального кодексу України.
Головне управління ПФУ у Київській області систематично проводить звірку актуальності даних в системі персоніфікованого обліку та Державному реєстрі загальнообов'язкового державного соціального страхування. Однак, як бачимо, не завжди вдається вчасно виявити факти ігнорування законодавчих вимог щодо обов'язковості інформування органів Пенсійного фонду про зміну даних і статусу. Це - особиста відповідальність пенсіонера, його рідних чи опікунів. Лише дотримуючись законодавчих вимог, людина не потрапить в ситуацію, коли ця відповідальність переросте у форму кримінальної відповідальності.