ЗАЯВА про визначення обсягу стратегічної екологічної оцінки проєкту «Стратегії розвитку Узинської міської територіальної громади на 2025-2027 роки»
Замовник:
Узинська міська рада, вул. Незалежності, 16/1, м.Узин, Білоцерківський район, Київська обл., 09161, ekonom_uzyn@ukr.net, (0456)32-11-55.
-
Назва документа державного планування:
Звіт про стратегічну екологічну оцінку Стратегії розвитку Узинської міської територіальної громади на 2025-2027 роки.
2. Основні цілі документа державного планування, його зв’язок з іншими документами державного планування
Вид документа державного планування - Стратегія розвитку Узинської міської територіальної громади на 2025-2027 роки (далі - Стратегія) є документом державного планування місцевого рівня. Розроблялась Стратегія у відповідності із вимогами чинного законодавства, зокрема, Указу Президента України від 30.09.2019 № 722/2019 «Про Цілі сталого розвитку України на період до 2030 року, законів України «Про місцеве самоврядування», «Про засади державної регіональної політики», «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо засад державної регіональної політики та політики відновлення регіонів і територій», «Про стратегічну екологічну оцінку», «Про оцінку впливу на довкілля», «Про охорону навколишнього природного середовища», «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення», постанови Кабінету Міністрів України від 05.08.2020 № 695 «Про затвердження Державної стратегії регіонального розвитку України на 2021-2027 роки», Методичних рекомендацій щодо порядку розроблення, затвердження, реалізації, проведення моніторингу та оцінювання реалізації стратегій розвитку територіальних громад, затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку від 21.12.2022 року № 265, Стратегії розвитку Київської області на 2021-2027 роки (зі змінами), затвердженої рішенням Київської обласної ради від 19.12.2019 року № 789-32-VII.
Метою Стратегії є перетворення Узинської громади на сучасну громаду, привабливу для проживання та ведення бізнесу, базуючись на ефективному використанні наявних ресурсів, існуючих конкурентних переваг громади, збереженні навколишнього середовища та розвитку людського капіталу, а також запровадженні інновацій й кращих світових практик управління сталим розвитком.
Основні цілі документа державного планування є комплексне використання природного, економічного та людського потенціалу громади, засноване на демократичних процесах. Це вимагає визначення пріоритетів розвитку, виваженого використання усіх видів ресурсів громади, чіткої координації дій усіх сторін, зацікавлених в розвитку громади від органів державної та місцевої влади до широкої громадськості.
На 2025-2027 роки визначено три головні стратегічні цілі Стратегії:
-
стабільний економічний добробут громади;
-
простір для життя і розвинений людський потенціал;
-
збалансована територія сталості і комфорту.
3. Якою мірою документ державного планування визначає умови для реалізації видів діяльності або об’єктів, щодо яких законодавством передбачено здійснення процедури оцінки впливу на довкілля (у тому числі щодо визначення місцезнаходження, розміру, потужності або
розміщення ресурсів)
Стратегія охоплює усі види господарської діяльності: промисловість, сільське господарство, транспорт, енергозбереження та енергоефективність, житлово-комунальне господарство та комунальну інфраструктуру, освіту, охорону здоров’я, фізичну культуру та спорт; культуру, охорону навколишнього природного середовища.
Головними екологічними проблемами, які мають відношення до Стратегії є: неефективне поводження з твердими побутовими відходами, незадовільний технічний стан полігону організованого звалища твердих побутових відходів, зношеність водопровідно-каналізаційних мереж громади, забруднення атмосферного повітря викидами автотранспорту та промисловими підприємствами, низький рівень екологічної культури населення.
Стратегічна екологічна оцінка (далі – СЕО) Стратегії дає можливість зосередитися на всебічному аналізі можливого впливу планованої діяльності на довкілля та використовувати результати цього аналізу для запобігання або пом’якшення екологічних наслідків в процесі стратегічного планування.
Метою СЕО є забезпечення високого рівня охорони довкілля та сприяння інтеграції екологічних факторів.
За кожною стратегічною ціллю Стратегії розробляється низка заходів і проєктів, серед яких можуть бути проєкти, які відповідно до Закону України «Про оцінку впливу на довкілля», підлягатимуть оцінці впливу на довкілля до прийняття рішення про провадження планованої діяльності. Для таких проєктів має бути здійснена процедура оцінки впливу на довкілля.
4. Інформація про ймовірні наслідки: а) для довкілля, у тому числі для здоров’я населення; б) для територій з природоохоронним статусом; в) транскордонні наслідки для довкілля, у тому числі для здоров’я населення
а) Для довкілля, у тому числі для здоров’я населення. У процесі здійснення стратегічної екологічної оцінки мають бути оцінені ймовірні наслідки реалізації Стратегії, зокрема, для таких складових довкілля:
- атмосферне повітря;
- водні ресурси;
- відходи;
- земельні ресурси;
- наслідки для здоров’я населення.
б) Для територій з природоохоронним статусом. Під час здійснення СЕО
ймовірні наслідки від об’єктів інфраструктури, що пропонуються відповідно
до Стратегії, на території з природоохоронним статусом - відсутні.
в) Транскордонні наслідки для довкілля, у тому числі для здоров’я населення
- відсутні.
5. Виправдані альтернативи, які необхідно розглянути, у тому числі
якщо проєкт Програми не буде затверджено
У контексті стратегічної екологічної оцінки Стратегії Узинської міської територіальної громади на 2025-2027 роки були розглянуті три альтернативи:
Альтернатива 1.Песимістичний сценарій розвитку громади будується на припущенні затягування воєнних дій на тривалий період, в результаті чого держава вагому частку доходів направлятиме на забезпечення армії та не матиме змоги інвестувати в соціально-економічний розвиток громади.
Інерційний сценарій розвитку - громада рухається по інерції, соціально-економічний стан держави не сприяє розвитку.
Альтернатива 2. Оптимістичний сценарій розвитку громади будується на припущеннях швидкого завершення російсько-української війни та швидкого соціально-економічного розвитку країни, в тому числі Узинської громади.
Альтернатива 3. Гіпотетичний (нульовий) сценарій, за яким не розглядається і не затверджується Стратегія.
Висновок: Найбільш ймовірним сценарієм розвитку може бути: оптимістичний, він може стати базою для формування мети, завдань і заходів Стратегії на 2025-2027 роки. Альтернатива 2 є оптимальним рішенням.
6. Дослідження, які необхідно провести, методи і критерії, що використовуватимуться під час стратегічної екологічної оцінки
Для проведення СЕО буде здійснено:
- збір та аналіз інформації про поточний ста складових довкілля, включаючи значення ключових екологічних показників;
- проведення аналізу слабких та сильних сторін проєкту Стратегії;
- проведення оцінки впливу Стратегії на складові довкілля та на стан здоров’я й добробут населення;
- моніторинг фактичного впливу впровадження Стратегії на довкілля.
Зокрема, будуть використані різні методи участі громадськості, такі як інформування, консультування, коментування, обговорення.
7. Заходи, які передбачається розглянути для запобігання, зменшення та пом’якшення негативних наслідків виконання документа державного планування
Під час здійснення СЕО передбачається розглянути заходи із запобігання, зменшення та пом’якшення негативних наслідків для довкілля, визначені законодавством.
Так, Закон України «Про охорону навколишнього природного середовища» визначає загальні вимоги в галузі охорони навколишнього середовища. Законом встановлено, що використання природних ресурсів громадянами, підприємствами, установами та організаціями здійснюється з
додержанням обов’язкових екологічних вимог:
- раціонального і економного використання природних ресурсів на основі широкого застосування новітніх технологій;
- здійснення заходів щодо запобігання псуванню, забрудненню, виснаженню природних ресурсів, негативному впливу на стан навколишнього природного середовища;
- здійснення заходів щодо відтворення відновлюваних природних ресурсів;
- застосування біологічних, хімічних та інших методів поліпшення якості природних ресурсів, які забезпечують охорону навколишнього природного середовища і безпеку здоров’я населення;
- здійснення господарської та іншої діяльності без порушення екологічних прав інших осіб;
- здійснення заходів щодо збереження і невиснажливого використаннябіологічного різноманіття під час провадження діяльності, пов’язаної з поводженням з генетично модифікованими організмами.
Заходи, спрямовані на запобігання, зменшення та пом’якшення негативних наслідків для здоров'я населення, визначатимуться відповідно до вимог Закону України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення».
8. Пропозиції щодо структури та змісту звіту про стратегічну екологічну оцінку
Звіт про стратегічну екологічну оцінку буде складено до затвердження документів державного планування відповідно до статті 11 Закону України «Про стратегічну екологічну оцінку».
Передбачається така структура та зміст звіту про стратегічну екологічну оцінку:
1. Зміст та основні цілі Стратегії розвитку Узинської міської територіальної громади на 2025-2027 роки, та її зв’язок з іншими документами державного планування.
2. Характеристика поточного стану довкілля, у тому числі здоров’я населення, та прогнозні зміни цього стану, якщо план заходів не буде затверджено (за адміністративними даними, статистичною інформацією та результатами досліджень).
3. Характеристика поточного стану довкілля, умов життєдіяльності населення та стану його здоров’я на територіях, які ймовірно зазнають впливу.
4. Екологічні проблеми, у тому числі ризики впливу на здоров’я населення, які стосуються плану заходів, зокрема щодо територій з природоохоронним статусом
5. Зобов’язання у сфері охорони довкілля, у тому числі пов’язані із запобіганням негативному впливу на здоров’я населення, встановлені на міжнародному, державному та інших рівнях, що стосується документа державного планування, а також шляхи врахування таких зобов’язань під час підготовки документа державного планування.
6. Опис наслідків для довкілля, у тому числі для здоров’я населення, у тому числі вторинних, кумулятивних, синергічних, коротко-, середньо- та довгострокових, постійних і тимчасових, позитивних і негативних наслідків
7. Заходи, що передбачається вжити для запобігання, зменшення та
пом’якшення негативних наслідків виконання Стратегії. 8. Обґрунтування вибору виправданих альтернатив, що розглядалися, опис способу, в який здійснювалася стратегічна екологічна оцінка. 9. Заходи, передбачені для здійснення моніторингу наслідків виконання документа державного планування для довкілля, у тому числі для здоров’я населення. 10. Опис ймовірних транскордонних наслідків для довкілля, у тому числі для здоров’я населення (за наявності). 11. Резюме нетехнічного характеру, розраховане на широку аудиторію. |
9. Орган, до якого подаються зауваження і пропозиції, та строки їх подання
Зауваження та пропозиції до Заяви про визначення обсягу СЕО проєкту «Стратегії розвитку Узинської міської територіальної громади на 2025-2027 роки» подаються до Узинської міської ради (відділ економічної, інвестиційної діяльності та агропромислового розвитку) за темою листа «До заяви про визначення обсягу СЕО» (адреса: вул. Незалежності, 16/1, м. Узин, 09161, або на електронну адресу: ekonom_uzyn@ukr.net. Контактний телефон (0456) 32-11-55.
Строк подання зауважень і пропозицій з 09.10.2024 року до 20.10.2024 року (включно). Пропозиції та зауваження, подані після встановленого терміну, не розглядаються.